Thierry de Peretti / 2013 / France /1h22 / FR / CZ
Hrají François-Joseph Culioli, Aziz El Addachi, Hamza Mezziani, Joseph Ebrard, Maryne Cayon, Michel Ferracci, Danielle Arbid, Henri-Noël Tabary
Distributor v ČR Artcam / www.artcam.cz
Léto. Jižní Korsika. Zatímco tisíce turistů okupují pláže, kempy a kluby, pět teenagerů z Porta Vecchia se jen tak poflakuje. Jednou večer se vloupají do neobydlené luxusní vily, kde se rozhodnou strávit noc. Než odejdou, ukradnou pár bezcenných věcí a dvě starožitné pušky. Když se majitelka vily vrátí z Paříže, ohlásí krádež svému známému, místnímu bossovi…
Fresh Film Fest Praha 2013: hlavní cena / Cannes 2013 : Quinzaine des réalisateurs
„Mladí francouzští filmaři: nejsme mrtví!” (Jeune cinéma français : on n'est pas mort !) hlásil na titulní straně svého letošního dubnového vydání časopis Cahiers du cinéma. Rudý nápis překrýval fotografii Vincenta Macaigne, herce, režiséra, ikony nové francouzské filmařské generace. Potřeba připomenout její existenci musela být sdílena napříč celou filmařskou profesí, protože pokud byl letošní ročník festivalu v Cannes něčím jedinečný, byla to mnohačetná přítomnost francouzských debutantů v jeho programech. Justine Triet, Antonin Peretjatko, Rebecca Zlotowski, Yann Gonzalez, a k nim je třeba přidat přinejmenším ještě Hélènu Klotz, Virgila Verniera, Jean-Charlese Hue a zrovna Vincenta Macaigne, to jsou jména, o kterých má být ještě slyšet. Ostatně Macaigne byl nedávno označen deníkem Guardian za nového Gérarda Depardieu... A samozřejmě Thierry de Peretti. Profesí herec, rodák z Korsiky se do této „vlny” zařadil režijním debutem Apači, který v Cannes letos uvedla sekce La Quinzaine des réalisateurs. Jistě, je o půl generace starší a jeho herecká filmografie je rozměrná, to nic nemění na tom, že se svými kolegy sdílí – v obsahu i formě – „kinematografickou vizi”: hyper-realistický přístup v portrétování skutečnosti (tedy přístup dokumentaristicky tak strohý, že dodává jednotlivým obrazům takřka mýtický rozměr) a kritický odraz mocného celospolečenského pohybu způsobeného ekonomickou krizí. Pozoruhodné je, že debutujícímu autorovi vedla kameru jedna z klíčových francouzských kameramanských osobností, Hélène Louvart. Stojí za to porovnat, jak naprosto odlišně pracuje se světlem v Apačích - a třeba ve Wendersově Pině 3D nebo v Atomic Age Hélèny Klotz. ”
Film vybral Jakub Felcman, nezávislý publicista